Bussresa till Botanisk Hage i Oslo och Sogn kolonihage

En fin och bra tur med Wikmans buss, än en gång, tack.
Botaniska Trädgården i Oslo
Efter guidningen runt Botaniska intog vi en medhavd god lunch, potatissallad och kallskuret.
Sogn Kolonihage
Geir Morstad inledde runturen.
Vita staket så långt ögat når, åt alla håll!
Biodlaren Vidar som berättade om deras projekt att bevara och främja binas överlevnad.
Bina i Sogn producerar ca 100 kg honung/år
Så många fina hyttor vi såg!
Museumshytta med byggår 1909.
Vi kikar in i Museumshyttan.
Inne i museumet
En praktfull Törnrosas kjortel.
Geir Morstad visade sin hörntomt på kolonin.
Änglaparad.
Besöket i Sogn avslutades på Lille café där föreningen bjöd på god fika, kaffe, saft, våfflor och äppelkaka.

Wikmans buss hämtade upp oss resenärer i Arvika, Åmotfors och Charlottenberg och vi begav oss mot Oslo. På vägen dit tog vi en fikapaus med bensträckare.

Framme i Olslo började vi med att besöka Oslo Botaniska Trädgård, där vi fick en guidad tur. Trädgården är indelad i olika områden och består av över 5500 olika växter från olika delar av världen som används i undervisning, spridning och forskning. Läs mer på www.nhm.uio.no.

Därefter fortsätte vi till Sogn Kolonihage Vi blev välkomnade vid grinden av Bente Mogard, kolonin består av 204 stugor med många fina små hus och vackra trädgårdar. Geir Morstad inledde sedan runturen och vi började med ett stopp hos entusiastisk biodlaren Vidar Larsen som berättade om deras projekt att bevara och främja binas överlevnad. Trädgårdarna var i varierande utseende, skick och odlingar. Träden fick inte vara högre än taket på stugorna, vilka fick vara på max 30kvm. Koloniträdgården betraktas som en offentlig park och är en oas nära Oslo centrum. På Söndagar har café "Lille Café" öppet och vi blev bjudna av föreningen på kaffe, våfflor och äppelkaka. Se mer om Sogn http://www.sognhagekoloni.no/

Ett stort och varmt tack till alla inblandade för en mycket trevlig resa. Ett särskilt tack till guiderna för intressanta visningar, vi lärde oss jättemycket om tex hotade växter, att bin dansar för att kommunicera med varandra och mycket, mycket mer.

Senaste kommentaren

29.03 | 09:09

Hej, Marianne. Det är ingen ympkurs inplanerad under 2021. // Gun

27.02 | 11:29

Ordnar ni Någon ymp-kurs i vår -21?

27.09 | 08:39

Tusen tack för en mycket intressant och trevlig kväll med potatisen i centrum och hjärtligt tack för den goda soppan. 👍

26.07 | 15:36

Blev lite fel detta. Det var de som är med i både Eda o Jösse, vilket jag är. Ouppmärksamt av mej att skriva så.

Dela den här sidan