Busstur i TUSEN (5) TRÄDGÅRDAR Värmland runt

Hos Lena Palmquist, Brunskog ” Perenner på Landet”.
Utsikt över dammen hos hos Lena Palmquist, Brunskog
Besök på Brunsbergs Herrgård
Vägen till kryddträdgården.
I Herrgårdens köksträdgård
I den vackra trädgården i Villa Arnäs, Kristinehamn
Villa Arnäs, Kristinehamn
Fika med hembakat jätte gott bröd bjöd Kerstin och Yngve på.

Busstur i TUSEN (5) TRÄDGÅRDAR Värmland runt

Tusen Trädgårdar är ett samarrangemang mellan Riksförbundet Svensk Trädgård, Studiefrämjandet och Gunnel Carlsson Trädgårdsriket. Tusen Trädgårdar hålls vartannat år, då alla som vill öppnar upp sina trädgårdar för allmänheten. Det blev en dag med stor trädgårdsglädje och inspirerande möten.

Första stoppet hos Lena Palmquist, Brunskog ” Perenner på Landet”. Lena har en stor och härlig gammaldags trädgård med massor av perenner, damm och köksträdgårdsodling i pallkragar. Vi fikade och kikade i hennes vackra trädgård!

Vi fortsatte till Brunsbergs Herrgård som nu har öppnat upp för allmänheten igen efter ca 100 år, herrgården har en stor trädgård i engelsk stil. Trädgården är indelad i rum och terrasser, allt omgivet av avenbokshäckar. Där finns rosor, dagliljor, hortensior och rododendron samt perennrabatter med bred variation av växter. Trädgården har också en köksträdgård och växthus med tomatodlingar. Allt odladas ekologiskt.

Därefter begav vi oss till Villa Arnäs, Kristinehamn. En äldre villa trädgård med gamla fina fruktträd och en del perenner och prydnadsbuskar som hör äldre trädgårdar till. Trädgården har under åren fått moderna inslag med mer rabatter och odlingsbäddar. Trädgården omgärdas av syrenhäckar.

Vi besökte sedan Trädgård Villa Furuvik, Lundsberg Storfors. En stor och härlig gammaldags trädgård på 11000 kvm med parkkaraktär intill Hållsjön. Vissa träd, en Sparbanksek och en lind som numera rymmer ett trädhus planterades i början av 1900-talet men de flesta träd planterades på 30-talet. I trädgården finns en ”tropisk hörna” med perenner, persikor, vindruvor och plommon. Dessutom finns ett woodland, växthus, köksträdgård och många rabatter. En stor del av trädgården är gräsmatta och vårdad naturmark. Växtsortimentet är enkelt gammaldags och har till övervägande del framtagits genom egen odling. Dom bjöd på jätte god hembakad fika.

Färden fortsätter sedan till Olsson på Rävåsen, Karlskoga. Dom har en kuperad trädgård som ligger på en rullstensås i ett väster/ söderläge på ca 800 kvm. Trädgården är indelad i olika rum där dom försöker få olika karaktärer med hjälp av olika växter. Lite av en samlarträdgård med många olika sorters perenner, klätterväxter, buskar och träd. Det finns rostiga spaljeér och rabattkanter, olika lösningar till trappor mellan nivåerna. Flera sittplatser för att kunna njuta av trädgården ur olika perspektiv.

Efter denna långa och fullmatade dag, med mycket trädgårdsglädje, styrde vi kosan hemåt.

Vi i Edabygdens Trädgårdsförening tackar alla som var med och bidrog att göra denna dag så fin och trevlig!