Bussresa runt i Värmland och Dalsland

16/7 var vi på bussresa Värmland/Dalsland Trädgårdsbesök i 5 underbara fantastiska trädgårdar!

Vårt första stopp var på idylliska vackra Tjärnmyra. Bland berghäll, skog och vatten något mellan cottage garden och park. Grönsaksodling och växthus. Därefter fortsatte vi till fina Gillberga Prästgård. En rejäl trädgård på 10.000 kvm. Trädgården var indelad i rum. Perenner, träd, buskar, rosor, köksträdgård, damm och skuggträdgård. Förmiddagsfikat intogs i skydd från regnet, men det gjorde inte ett dugg, det var nästan mysigt i den fina miljö som vi befann oss i. Vi åkte sen vidare till Bland blommor och blues, Billingsfors. Oj! Vilken trädgård med intensiv växtlighet. Den har dammar, vattenfall och rabatter var man än tittar. En japaninspirerad avdelning, växthus m.m. Oj! Vilken upplevelse!

Efter det var vi vara hungriga och intog lunch på Baldersnäs Herrgård. Passa även på att knalla runt i den stora fina trädgården. Därefter styrde vi kosan till Örtagården i Dals Rostock. Här började solen att äntligen bryta igenom och vi tittade runt på kulturhistoriskt intressanta växter som använts för odling av medicinalväxter, alla med skyltad info och mycket annat. Sedan bar det hemåt. Vi stannade till på Torse Trädgård, Säffle. Stor uppväxt trädgård, damm, fruktträd, massor med perenner. Plantskola – klematis, pioner, dagliljor och massa olika liljor. Här fanns möjlighet att köpa växter och det gjorde vi!

😉